من را در شبكه هاي اجتماعي دنبال كنيد

فین‌تک (FinTech) چیست؟

فین‌ تک یا فناوری مالی در ایران

 

فین‌تک (FinTech) چیست؟ یک اصطلاح فراگیر است که به نرم‌افزار، برنامه‌های کاربردی موبایل و سایر فناوری‌هایی که برای بهبود و خودکارسازی اشکال سنتی مالی برای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان ایجاد شده‌اند، اشاره دارد. فین‌ تک می‌تواند موارد مختلف مربوط به حوزه مالی مانند برنامه‌های پرداخت موبایلی ساده تا شبکه‌های بلاکچینی پیچیده شامل تراکنش‌های رمزگذاری‌شده را شامل شود. در این مقاله از پی فا، به شرح فین‌تک پرداخته و کاربرد‌ها، کاربران، مهارت‌های مورد نیاز برای کار در این زمینه، و چشم‌انداز این حوزه در ایران را مورد بحث قرار می‌دهیم.

فین‌تک یا فناوری مالی چیست؟

فین‌تک چیست؟
فین‌تک چیست؟

مفهوم فین‌تک نخستین بار در قرن بیستم مطرح شد و به تکنولوژی به کار برده شده در سیستم‌های پشتیبان موسسات مالی مربوط بود. اصطلاح فین‌تک (FinTech) یا فناوری مالی (Financial technology)، هر کسب ‌و کاری را توصیف می‌کند که از فناوری برای اصلاح، بهبود یا خودکارسازی خدمات مالی برای مشاغل یا مصرف‌کنندگان استفاده می‌کند. برخی از نمونه‌ها عبارت هستند از بانکداری تلفن همراه، خدمات پرداخت همتا به همتا یا پلتفرم‌های معاملاتی. اصطلاح فین‌تک یک تکنولوژی نوین نیست و این مفهوم از مدت‌ها قبل وجود داشته است. برای مثال کارت‌های اعتباری در دهه 1950 عموماً اولین محصولات فین‌تک در دسترس عموم بودند، چرا که نیاز مصرف‌کنندگان به حمل ارز فیزیکی در زندگی روزمره را از بین می‌بردند. از آن زمان، مفهوم فین ‌تک تکامل یافت و شامل سیستم‌های مرکزی بانک و خدمات معاملات آنلاین سهام شد. در سال 1998، پی‌پال که یکی از اولین شرکت‌های فین‌ تک بود و عمدتاً بر بستر اینترنت فعالیت می‌کرد، تاسیس شد. پیشرفتی که با فناوری تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی و رمزگذاری داده‌ها موجب ایجاد انقلابی در حوزه مالی شد. این انقلاب منجر به پدیدار شدن اپلیکیشن‌های پرداخت، شبکه‌های بلاکچین و گزینه‌های پرداخت در رسانه‌های اجتماعی شده است که امروزه به طور مرتب از آن‌ها استفاده می‌کنیم. فین‌تک یک مفهوم چند وجهی است که تراکنش‌های مالی را برای مصرف‌کنندگان یا کسب‌وکارها ساده‌تر می‌کند و آن‌ها را در دسترس‌ و عموما مقرون به صرفه‌ می‌کند. همچنین می‌تواند برای شرکت‌ها و خدماتی اعمال شود که از هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و فناوری بلاکچین رمزگذاری‌شده برای تسهیل تراکنش‌های ایمن استفاده می‌کنند. به طور کلی، فین‌تک تلاش می‌کند تا فرآیند انجام تراکنش را ساده‌تر کند. به عنوان مثال، یک سرویس تلفن همراه به کاربران امکان پرداخت مستقیم وجوه در هر زمانی از روز را به حساب افراد دیگر می‌دهد. فین‌تک یا فناوری مالی برای توصیف فناوری نوینی استفاده می‌شود که به دنبال بهبود و خودکارسازی استفاده از خدمات مالی است. فین‌تک برای کمک به شرکت‌ها، صاحبان مشاغل و مصرف کنندگان برای مدیریت بهتر عملیات مالی، فرآیندها و به طور کلی تسهیل زندگی خود با استفاده از نرم افزارها و الگوریتم‌های تخصصی که در رایانه‌ها و تلفن‌های هوشمند استفاده می‌شوند، به کار برده می‌شود. هنگامی که مفهوم فین‌تک در قرن بیست و یکم ظهور کرد، در ابتدا به فناوری به کار رفته در سیستم‌های پشتیبان مؤسسات مالی تأسیس شده اطلاق شد. با این حال از آن زمان به بعد، تغییری به سمت خدمات مصرف‌ گرایانه‌تر و در نتیجه مشتری‌ محورتر صورت گرفته است. فین‌تک اکنون بخش‌ها و صنایع مختلفی مانند آموزش، بانکداری، جمع‌آوری سرمایه و مدیریت سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. فین‌تک همچنین شامل توسعه و استفاده از ارزهای رمزنگاری شده مختلف نیز است.
فین‌‌تک به طور کلی به ۹ بخش تقسیم می‌شود که در مقالات بعدی پی فا به شرح جامع آن‌ها می‌پردازیم:

  • رگ‌تک (RegTech)
  • ولث‌تک (WealthTech)
  • اینشورتک (InsurTech)
  • پی‌تک (PayTech)
  • بانک‌تک (BankTech)
  • لندتک (LendTech)
  • مدیریت مالی شخصی (PFM)
  • رمیتنس (Remittance)
  • پول‌های جدید، توکن‌ها و ارزهای رمزنگاری‌شده (CryptoCurrency)

کاربردهای فین‌تک

کاربردهای فین‌تک
کاربردهای فین‌تک

به طور کلی، اصطلاح “فین‌تک” یا فناوری مالی می‌تواند برای هر نوآوری در نحوه انجام معاملات تجاری افراد، به کار برده شود. با این حال، از زمان گسترش اینترنت و استفاده از تلفن‌های هوشمند، فناوری مالی به طور فزاینده‌ای رشد کرده است. فین‌ تک که در ابتدا به استفاده از فناوری رایانه‌ای که در بانک‌ها یا شرکت‌های تجاری به کار می‌رفت، اشاره داشت، اکنون طیف گسترده‌ای از مداخلات فناوری را در امور مالی شخصی و تجاری توصیف می‌کند. فین‌تک در حال حاضر انواع مختلفی از فعالیت‌های مالی مانند نقل و انتقالات وجوه، واریز چک با گوشی‌های هوشمند، درخواست اعتبار، جمع‌آوری پول برای راه‌اندازی کسب‌وکار، یا مدیریت سرمایه‌گذاری‌های مختلف را توصیف می‌کند. بر اساس شاخص پذیرش فین‌ تک، یک سوم مصرف‌کنندگان حداقل از دو یا چند سرویس فین‌تک استفاده می‌کنند. استارت‌ آپ‌های فین‌ تک که بیشترین صحبت‌ها در مورد آن‌ها انجام می‌شود و دارای بیشترین بودجه مالی نیز هستند به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با خدمت ‌رسانی به یک قشر مشخص از مردم، تهدیدی برای ارائه‌دهندگان خدمات مالی سنتی به چالش کشیده می‌باشند. ارائه خدمات سریعتر و یا بهتر نیز دیگر کاربرد فین‌تک است. فین‌تک تراکنش‌های مالی را برای مصرف‌کنندگان یا کسب‌وکارها ساده‌تر کرده و آنها را در دسترس‌تر و عموما مقرون به صرفه‌تر می‌کند. همچنین می‌تواند برای شرکت‌ها و خدماتی اعمال شود که از هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ و فناوری بلاکچین رمزگذاری‌شده برای تسهیل تراکنش‌های ایمن استفاده می‌کنند. شرکت‌های فناوری مالی یا فین‌تک، نهادهایی هستند که به ارائه طیف گسترده‌ای از خدمات مالی که معمولاً توسط بانکداری سنتی ارائه می‌شوند، اختصاص داده می‌شوند، تنها با این تفاوت که فناوری مالی این خدمات را کارآمدتر و در دسترس‌تر ارائه می‌دهد. در دهه گذشته و به ویژه در ۵ سال اخیر، توسعه فناوری‌هایی مانند بلاکچین، اینترنت اشیا (IoT)، شبکه 5G، هوش مصنوعی و…، راه را برای انجام بسیاری از فرآیندها تسهیل و تغییر داده است. در بانکداری سنتی انجام تمام این امور مانند افتتاح حساب پس انداز، پرداخت وجه برای دریافت یک محصول یا خدمات یا حتی سرمایه‌گذاری در بورس‌های جهانی، زمان زیادی می‌برد. فین‌تک مفهومی است که این خدمات مالی را دموکراتیزه کرده و تنها با اتصال به اینترنت، به راحتی در دسترس افراد قرار می‌دهد. فین‌تک در بسیاری از زمینه‌های مالی به کار گرفته می‌شود که برخی از آن‌ها عبارت هستند از:

  • اپلیکیشن‌های سرمایه‌گذاری که خرید و فروش سهام، ETF و رمزارز را اغلب با کارمزد کم یا بدون کارمزد، از دستگاه‌های تلفن همراه امکان پذیر می‌کنند.
  • درگاه‌ پرداخت و اپلیکیشن‌های مختلف مانند Paypal، پی فا و غیره که امکان پرداخت آنلاین و در لحظه را برای افراد یا مشاغل فراهم می‌کنند.
  • فین‌تک حتی صنعت بیمه را نیز شامل می‌شود. در واقع، insurtech از همه موارد مربوط به بیمه از بیمه خودرو گرفته تا بیمه خانه و حفاظت از سرمایه را نیز پشتیبانی می‌کند.

معرفی کاربران فین‌تک

به طور کلی می‌توان گفت همه ما کاربران فین‌تک به شمار می‌آییم چرا که قطع به یقین در زندگی روزمره خود از یک یا دو مورد از این برنامه‌های کاربردی در تلفن همراه خود استفاده کرده‌ایم. اما کاربران عمده و اصلی این فناوری به چهار دسته گسترده دسته بندی می‌شوند که عبارت هستند از؛ B2B (Business to Business) برای بانک‌ها، مشتریان تجاری بانک‌ها، B2C (Business to Consumer) برای مشاغل و مصرف کنندگان.
گرایش به سمت بانکداری موبایلی، افزایش اطلاعات، داده‌ها، تجزیه و تحلیل دقیق‌تر و غیرمتمرکز کردن دسترسی، فرصت‌هایی را برای هر چهار گروه ایجاد می‌کند تا تعامل بهتر و موثرتری داشته باشند.

فین‌تک یا فناوری مالی در ایران

پس از بررسی این که فین‌تک چیست، اکنون می‌توان بررسی دقیقی از وضعیت این حوزه در ایران انجام داد. بهره‌مندی از فناوری‌های مختلف برای کشورهایی که به دنبال پیشرفت در حوزه‌های مالی و اقتصادی و همچنین تعامل اقتصادی با سایر کشورهای جهان هستند، امری الزامی و ضروری است. ایران نیز از این قائده مستثنی نبوده و برای بهبود شرایط اقتصادی و رشد در حوزه‌های مالی نیازمند بهره‌گیری از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا مانند فین‌تک است. بازارهای قوی سرمایه در جهان به طور مستمر و فزاینده‌ای از این تکنولوژی استفاده کرده و کسب و کارهای بیشتری به آن روی آورده‌اند. با توجه به روند مالی ضعیف و از هم گسسته، ناکارآمدی‌ها و مشکلات اقتصادی سال‌های متوالی زیادی است که حوزه مالی و اقتصاد در ایران رشد و پیشرفت چندانی نداشته است. به همین دلیل در سال‌های اخیر میزان تقاضا برای دریافت و بهره‌مندی از خدمات مبتنی بر فناوری‌های نوین مانند فین‌تک افزایش یافته و توسط کاربران زیادی مورد اسقبال قرار گرفته است.

 

یک فروشنده خوب وحرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

راز فروش موفق

 
 
 

راز فروش موفق چیست و یک فروشنده خوب و حرفه ای چه ویژگی‌ هایی دارد؟ فروش محصول یک مهارت است که بسیاری از فروشندگان در آن موفق عمل می‌کنند و با رعایت نکات مهم فروش و تقویت روابط بین فردی، مهارت‌های خود را در این زمینه افزایش می‌دهند. برای بسیاری از فروشندگان، فروش یک محصول چالش برانگیز است؛ این دسته از افراد به دنبال ویژگی‌های فروشندگان حرفه‌ای هستند تا با آشنایی از این ویژگی‌ها و تقویت مهارت‌های خود، به یک فروشنده خوب و کاربلد تبدیل شوند. مدیران فروش شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ نیز به دنبال افرادی هستند که بتوانند به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار کنند و ویژگی‌های یک محصول را به مشتریان شرح دهند و بتوانند منجر به افزایش فروش محصولات یک شرکت شوند. از این رو دانستن ویژگی‌های یک فروشنده ماهر به مدیران کمک می‌کند تا فرد مناسبی را درنظر بگیرند. در ادامه این مقاله از پی فا به بررسی ۱۰ ویژگی فروشنده خوب و حرفه ای می‌پردازیم.

ویژگی‌ های یک فروشنده خوب و حرفه‌ ای

یک فروشنده خوب وحرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟
یک فروشنده خوب وحرفه ای چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که می‌دانید، تبدیل شدن به یک متخصص فروش با تجربه و حرفه‌ای در یک شب اتفاق نمی‌افتد. اما راه‌های زیادی برای تقویت مهارت‌های فروش وجود دارد و تفاوتی ندارد که شما تجربه فروش نداشته باشید و یا ۱۰ سال در این زمینه تجربه داشته باشید. آشنایی با ویژگی‌های کلیدی یک فروشنده خوب و حرفه‌ ای به شما کمک خواهد کرد که در این زمینه موفق‌تر عمل کنید.

۱. محصول و مزایای آن را بشناسید

شناخت محصول و مزایای آن یک راز فروش موفق در فروشندگان حرفه‌ای است. اگر اطلاعات زیادی در مورد محصولی که می‌فروشید ندارید، به احتمال زیاد در فروش موفق عمل نخواهید کرد. هنگامی که شما در تلاشید تا محصولی را به مشتری بفروشید، باید همه اطلاعات لازم درباره آن را بدانید و نحوه استفاده از محصول را به مشتری توضیح دهید و سؤالات دیگری را که ممکن است مشتریان در طول عرضه محصول شما بپرسند، پیش بینی کنید و به آن‌ها پاسخ دهید. همچنین ارائه رضایت مشتریان دیگر از محصول می‌تواند احتمال فروش را افزایش دهد.

۲. قبل از معرفی محصول، مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

ویژگی فروشنده خوب و حرفه ای
ویژگی فروشنده خوب و حرفه ای

مخاطبان و مشتریان شما چه کسانی هستند؟ بسیاری از محصولات برای همه افراد مناسب نیستند، از این رو باید مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و محصولات خود را به آن‌ها ارائه دهید. در مرحله بعد، اگر محصولی را برای یک شرکت خاص عرضه می‌کنید، مطمئن شوید که در مورد آن شرکت اطلاعات کافی دارید. این موضوع موجب قانع کردن مشتری برای خرید محصول می‌شود. ارائه اطلاعات درست در رابطه با شرکت و محصول جزء ویژگی فروشنده خوب و حرفه ای است و موجب افزایش فروش شما می‌شود.

۳. منافع مشتریان خود را در نظر داشته باشید

هنگامی که مشتریان خود را شناسایی کردید، بدانید که نیازهای آن‌ها چیست. این موضوع به شما کمک می‌کند نیاز مشتریان را به محصول یا خدماتی که می‌فروشید، وصل کنید. همچنین شما باید به هنگام فروش محصول مزایای آن را به مشتریان ارائه دهید و درصورتی که مشتری از خرید محصول صرف نظر کرد، با ملایمت با او رفتار کنید.

۴. ایجاد یک پیوند عاطفی بین محصول و خریدار

بهترین فروشندگان می‌دانند که چگونه با هر محصولی که می‌فروشند ارتباط عاطفی عمیق‌تری پیدا کنند. مردم بیشتر بر اساس احساساتشان تصمیم می‌گیرند تا منطقشان، بنابراین فروشندگان حرفه‌ای، داستان‌ سراهای قوی هستند که چیزی را می‌فروشند که از نظر احساسی با آن ارتباط برقرار می‌کنند. تقویت مهارت در این زمینه می‌تواند به افزایش فروش کمک کند.

۵. داشتن مهارت‌های فردی عالی و ایجاد اعتماد در مشتری

کسب اعتماد مشتریان
کسب اعتماد مشتریان

یک فروشنده موفق و حرفه‌ای، مهارت‌های فردی عالی دارد و بر ایجاد ارتباطات موثر با مشتریان تمرکز می‌کند. بخش بزرگی از ارتباط با یک مشتری و فروش محصول، ایجاد ارتباط موثر و جلب اعتماد آن‌هاست، به خصوص اگر این در رابطه با فروش یک محصول مهم و گران قیمت باشد. جلب اعتماد مشتریان ممکن است مدتی طول بکشد، این مدت زمان جلب اعتماد به خصوص اگر برای سرمایه گذاری برای خرید یک محصول خاص است، بیشتر خواهد بود. بنابراین بهتر است به عنوان یک فروشنده حرفه‌ای، در این فرایند عجله نداشته باشید و صبوری کنید.

۶. پرسیدن سوالات مهم

فروشندگان خوب و حرفه‌ای بهترین سوالات را از مشتریان می‌پرسند و احساس نیاز به محصول را در مشتریان بالقوه ایجاد می‌کنند. فروشندگان حرفه‌ای و کاربلد می‌توانند یک مسیر سوال را دنبال کنند که به نیاز احتمالی آن‌ها می‌رسد. پاسخ مشتریان به این سؤالات، اطلاعات مورد نیاز برای یک فروشنده را فراهم می‌کند و از این طریق می‌توانند محصولات بیشتری را به فروش برسانند. همچنین توانایی قرار دادن خود به جای مشتری یکی دیگر از ویژگی‌های فروشنده خوب و حرفه ای است که به او کمک می‌کند ارتباط عاطفی عمیق‌تری با مشتریان داشته باشد و شانس فروش را افزایش دهد.

۷. خوشبین بودن

راز فروش موفق
راز فروش موفق

یک ویژگی که بیشتر افراد به دنبال آن نیستند، خوش بینی است. فروش، یک مهارت منحصر به فرد است و فروشندگان ماهر و کاربلد به شدت تحت تاثیر این باور درونی هستند. برای این دسته از افراد مهم نیست در طول فروش چه اتفاقی می‌افتد، صحبت، تماس یا گفتگوی بعدی نتیجه بهتری خواهد داشت. مشتریان به راحتی می‌توانند با این دسته از افراد ارتباط برقرار کنند و انرژی، انگیزه و اعتماد به نفس آن‌ها را احساس کنند. خوشبین بودن در واقع یک راز فروش موفق است.

۸. کسب تجربه در زمینه فروش

فروش خوب یک مهارت مهارت است و‌ به توانایی‌هایی نیاز دارد؛ بنابراین همه افراد نمی‌توانند در این زمینه موفق عمل کنند و به فروشندگان ماهر و حرفه‌ ای تبدیل شوند. موفقیت در فروش نیاز به کسب تجربه دارد. فروش یک محصول به شجاعت، عزم و صبر نیاز دارد. برای به دست آوردن تجربه در زمینه فروش، می‌توانید به عنوان کارآموز در یک موقعیت فروش در شرکت‌های مختلف فعالیت کنید. این فرصت‌ها معمولاً همراه با آموزش‌های عملی است، که برای تبدیل شدن به یک فروشنده خوب و حرفه‌ای ضروری است. همچنین به هنگام فروش یک محصول به نیازهای مشتریان توجه کنید و راه حل‌های مناسب را به آن‌ها ارائه دهید. مزایا و معایب مدل کسب و کار خود را بپذیرید و صادق باشید.

۹. در مورد اصول فروش آموزش دیده باشید

اگر می خواهید در زمینه فروش موفق و حرفه‌ای باشید، به تجربه و آموزش باکیفیتی نیاز دارید. بسیاری از برنامه‌های فروش آنلاین وجود دارد که گواهی و مدارک معتبری نیز به شما ارائه می‌کنند. این دوره‌ها توسط اساتید و فروشندگان ماهر برگزار می‌شود که به شما در این زمینه اطلاعات مهمی ارائه می‌دهند. به هنگام فروش سعی کنید تا حد امکان آراسته باشید و لباس مناسب و رسمی به تن داشته باشید.

۱۰. اهداف حرفه ای تعیین کنید

تعیین اهداف فروش برای تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه‌ای و کاربلد بسیار مهم است. این کار شما را با میزان محصولات یا خدماتی که برای فروش نیاز دارید هماهنگ نگه می‌دارد. تعیین اهداف همچنین به شما کمک می‌کند در مسیر خود ثابت قدم بمانید و روی هدف نهایی خود متمرکز شوید.

 

دامیننس بیت کوین چیست و چه کاربردی دارد؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز به وجود آمده است و همچنان یکی از معتبرترین ارزهای دیجیتال در جهان محسوب می‌شود. بیت کوین با توجه به ارزش بازار بزرگی که نسبت به سایر آلتکوین‌ها دارد، تأثیر زیادی بر کل بازار ارزهای دیجیتال دارد. دامیننس بیت کوین درصدی از بازار ارزهای دیجیتال است که به بیت کوین نسبت داده می‌شود. درواقع دامیننس BTC ابزاری برای کمک به آشکار کردن چگونگی تغییر چرخه‌های بازار کریپتو است. برخی از معامله گران از این شاخص برای تنظیم استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از آن برای مدیریت پرتفوی‌های متنوع خود استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که دامیننس BTC عملکرد بیت کوین یا هر ارز رمزنگار دیگر را تضمین نمی‌کند، بلکه به عنوان یک راهنما برای کمک به معامله‌گران برای برنامه‌ریزی رویکرد تجاری آن‌ها عمل می‌کند. در این مقاله از تتر ایران قصد داریم به معرفی بیشتر شاخص دامیننس و نحوه استفاده از آن بپردازیم.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین چیست

با رونق یافتن ICO در سال 2017 و ظهور آلت کوین‌ های متعدد در بازار، سرمایه گذاران به استفاده از شاخص دامیننس برای تعیین اینکه آیا ارزهای جایگزین نسبت به بیت کوین افزایش یا کاهش دارند، آغاز کردند. این شاخص در حدود سال 2017 در جوامع تجاری مورد استفاده قرار گرفت و تا قبل از رونق آلت کوین‌ها در سال 2021 محبوبیت زیادی نداشت.
کوین مارکت کپ و تریدینگ ویو برخی از پلتفرم‌های اولیه برای نظارت بر بیت کوین دامیننس و رایج کردن آن به عنوان راهی برای مشاهده رفتار و روندهای بازار بودند. دامیننس بیت کوین نسبت بین ارزش بازار بیت کوین به کل بازار ارزهای دیجیتال است که ارزش بیت کوین را نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده نشان می‌دهد و به سرمایه گذاران و معامله گران کمک می‌کند تا تصمیمات سرمایه گذاری بهتری بگیرند.

در واقع شاخص دامیننس BITC با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال به دست می‌آید:



 برای مثال اگر فرض کنیم که ارزش بازار بیت کوین 65 میلیون دلار و کل ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال 100 میلیون دلار است. در این حالت، با استفاده از این فرمول، دامیننس بیت کوین 65٪ است.

برخی از معامله گران از گونه‌ای به نام شاخص دامیننس واقعی بیت کوین استفاده می‌کنند که تنها کوین‌هایی را در نظر می‌گیرد که بر مکانیزم اجماع اثبات کار متکی هستند. شاخص دامیننس واقعی بیت کوین با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر ارزش بازار سقف بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال PoW محاسبه می‌شود:


 

فاکتورهای مهم دامیننس بیت کوین

تغییر روندها

با توجه به عدم رقابت سایر ارزهای دیجیتال، شاخص دامیننس بیت کوین به اوج خود یعنی 95 درصد در سال 2017 رسید. در اوایل سال 2018، به دلیل رونق ICO و افزایش محبوبیت سایر بلاک چین‌ها مانند اتریوم و سولانا، دامیننس بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود یعنی 37.64 درصد کاهش یافت. در سال 2019، زمانی که اتریوم دچار سقوط قیمت 87 درصدی شد، دامیننس BTC به حدود 71 درصد افزایش یافت. در طول سال‌ها، با رشد آلت‌کوین‌ها، BTC بخش قابل توجهی از سهم بازار خود را از دست داده است. و این به این دلیل است که زنجیره‌هایی مانند اتریوم دارای قراردادهای هوشمند قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توانند میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز باشند.
معمولاً هنگامی که شاخص دامیننس افزایش می‌یابد، به این معنی است که مردم در مقایسه با آلت کوین‌ها بیشتر روی بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند. و این به دو معناست: یا بیت کوین سریع‌تر از آلت کوین‌ها در حال افزایش است یا با سرعت پایین‌تری سقوط می‌کند.
با توجه به جدول زیر می توانید به خوبی این مفهوم را درک نمایید و یک استراتژی سرمایه گذاری تعیین کنید.

تشخیص دامیننس

بازار گاوی یا خرسی

قیمت آلت کوین‌ها با سرعت بالاتری صعود می‌کنند و سخت‌تر حالت نزولی به خود می‌گیرند. در بازار صعودی، محبوبیت آلتکوین‌ها افزایش می‌یابد. این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از دارایی‌های بیت‌کوین خریداری‌شده در دوره نزولی قبلی سود ببرند و آن‌ها را به آلت‌کوین‌ها، پروژه‌های NFT و دارایی‌های پرخطرتر به امید مشاهده بازدهی بزرگ هدایت کنند که این شاخص دامیننس BTC را مختل می کند. از سوی دیگر، در بازارهای نزولی BTC معمولاً افزایش می‌یابد زیرا سرمایه گذاران به دنبال کاهش ریسک هستند. اکثر سرمایه گذاران از نگهداری آلت کوین‌های ناپایدار صرف نظر می‌کنند و به سمت دارایی‌های نسبتاً کم نوسان مانند بیت کوین حرکت می‌کنند.

ramping از طریق استیبل کوین

استیبل کوین‌ها، ارزهای رمزپایه‌ای هستند که ارزش آن‌ها به دارایی باثباتی مانند دلار آمریکا مرتبط است و فشار طولانی مدتی بر دامیننس بیت کوین وارد کرده است. به ویژه، در طول یک بازار نزولی یا دوره‌های نوسان، استیبل کوین‌ها اغلب برای محافظت از پول نقد سرمایه گذاران کریپتو استفاده می‌شوند. استیبل کوین‌ها برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز که به دنبال نگهداری پول خود در جایی که شرایط بازار در حال نوسان است، عالی هستند. رمپینگ به سرمایه‌گذاران بومی رمزارزها اجازه می‌دهد بدون نیاز به خروج و پرداخت مالیات‌های کلان بر روی سودهای واقعی، در فضای کریپتو بمانند.
استیبل کوین‌ها در حال حاضر ارزش بازاری تقریباً 150 میلیارد دلاری دارند. تتر، بزرگترین استیبل کوین، دارای ارزش بازاری حدود 66 میلیارد دلار است که از 4.1 میلیارد دلار از ابتدای سال 2020 افزایش یافته است. ارزش بازار دومین استیبل کوین یعنی USD Coin، پنجاه و چهار میلیارد دلار است. در نتیجه افزایش شدید استیبل کوین‌ها، سهم کل ارزش گذاری بازار کریپتو منتسب به بیت کوین کاهش یافته است. با این حال، با سقوط اخیر USTC، این روند به خوبی می‌تواند معکوس شده و شاخص دامیننس بیت کوین افزایش یابد.

سکه ها و پروژه های جدید

در حال حاضر حدود 18000 ارز دیجیتال در گردش هستند. مجموعه‌های NFT مانند VeeFriends، CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club نیز به‌ عنوان دارایی‌های ارز دیجیتال جایگزین ظاهر شده‌اند که با توجه به اینکه بیشتر NFT‌ها روی این بلاک‌چین‌ها هستند، برای آلت‌کوین‌ها شرایط مطلوبی می‌باشد.
با ظهور ارزهای دیجیتال جدید و افزایش محبوبیت NFT، دامیننس BTC روند نزولی پیدا می‌کند زیرا سرمایه گذاران به دنبال تنوع بخشیدن به پرتفوی خود هستند.

چگونه از دامیننس بیت کوین برای خرید و فروش ارزدیجیتال استفاده کنیم؟

دامیننس بیت کوین معیاری است که درصد کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال را که توسط بیت کوین نشان داده می‌شود، اندازه گیری می‌کند. شاخص بیت کوین می‌تواند یک معیار مفید برای ارزیابی سلامت کل بازار ارزهای دیجیتال باشد. در ادامه چند روش برای استفاده از دامیننس وجود دارد.

  • ریسک را مدیریت کنید؛

سرمایه گذاران می‌توانند از دامیننس BTC برای کمک به مدیریت ریسک کلی خود در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر ارزش بیت کوین در حال کاهش باشد اما شاخص دامیننس در حال افزایش باشد، این نشانه بازار نزولی بالقوه آلت کوین‌ها است. در این صورت، سرمایه‌گذارانی که روی آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، ممکن است برخی از موقعیت‌های سرمایه گذاری خود را بفروشند و به خرید بیت‌کوین اقدام کنند. سرمایه گذاران می‌توانند از این شاخص رفتار کلی بازار را بسنجند و در مورد چگونگی تنوع بخشیدن به سبد ارزهای دیجیتال خود تصمیم بگیرند.

  • خرید آلت کوین‌ها را افزایش دهید؛

شاخص دامیننس بیت کوین به معامله گران کمک می‌کند تا بفهمند کدام ارزهای دیجیتال بیشترین پتانسیل را برای خرید و سرمایه گذاری دارند. هنگامیکه سرمایه گذاری روی آلت کوین‌ها افزایش می‌یابد، ارزش بازار بیت کوین کاهش یافته و دامیننس BTC شروع به کاهش می‌کند. رصد بازار در این دوره به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا پروژه های جدید برای سرمایه گذاری را شناسایی کنند.

استفاده از دامیننس بیت کوین برای شناسایی فصل آلتکوین

 با افزایش تعداد آلتکوین‌ها در بازار، تعجب آور نیست که دامیننس BTC در حال کاهش است. در سال‌های اخیر، برخی از آلت‌کوین‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند که این موضوع منجر شده تا ارزش کل بازار همه آلت‌کوین‌ها برای مدت کوتاهی از بیت‌کوین پیشی بگیرد. دوره‌هایی که به طور پیوسته آلت‌کوین‌ها از بیت‌کوین عملکردی بهتری دارند، به‌عنوان «فصل آلت‌کوین» شناخته می‌شوند. بر اساس اصول روش Wyckoff، جابه جایی وجوه از بیت کوین به آلت کوین چرخه‌ای است. از آنجایی که آلتکوین‌ها در طول فصل آلتکوین عملکرد بهتری دارند، بیت کوین ممکن است شاهد تضعیف دامیننس خود در این مرحله از چرخه بازار باشد. بنابراین، افرادی که هم بیت کوین و هم آلت‌کوین را معامله می‌کنند، ممکن است بر دامیننس بیت کوین نظارت داشته باشند تا پرتفوی خود را مطابق با آن تنظیم کنند.

۱۴ آبان ۱۴۰۱

بیت کوین اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز به وجود آمده است و همچنان یکی از معتبرترین ارزهای دیجیتال در جهان محسوب می‌شود. بیت کوین با توجه به ارزش بازار بزرگی که نسبت به سایر آلتکوین‌ها دارد، تأثیر زیادی بر کل بازار ارزهای دیجیتال دارد. دامیننس بیت کوین درصدی از بازار ارزهای دیجیتال است که به بیت کوین نسبت داده می‌شود. درواقع دامیننس BTC ابزاری برای کمک به آشکار کردن چگونگی تغییر چرخه‌های بازار کریپتو است. برخی از معامله گران از این شاخص برای تنظیم استراتژی‌های معاملاتی خود استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از آن برای مدیریت پرتفوی‌های متنوع خود استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که دامیننس BTC عملکرد بیت کوین یا هر ارز رمزنگار دیگر را تضمین نمی‌کند، بلکه به عنوان یک راهنما برای کمک به معامله‌گران برای برنامه‌ریزی رویکرد تجاری آن‌ها عمل می‌کند. در این مقاله از تتر ایران قصد داریم به معرفی بیشتر شاخص دامیننس و نحوه استفاده از آن بپردازیم.

دامیننس بیت کوین چیست؟

دامیننس بیت کوین چیست

با رونق یافتن ICO در سال 2017 و ظهور آلت کوین‌ های متعدد در بازار، سرمایه گذاران به استفاده از شاخص دامیننس برای تعیین اینکه آیا ارزهای جایگزین نسبت به بیت کوین افزایش یا کاهش دارند، آغاز کردند. این شاخص در حدود سال 2017 در جوامع تجاری مورد استفاده قرار گرفت و تا قبل از رونق آلت کوین‌ها در سال 2021 محبوبیت زیادی نداشت.
کوین مارکت کپ و تریدینگ ویو برخی از پلتفرم‌های اولیه برای نظارت بر بیت کوین دامیننس و رایج کردن آن به عنوان راهی برای مشاهده رفتار و روندهای بازار بودند. دامیننس بیت کوین نسبت بین ارزش بازار بیت کوین به کل بازار ارزهای دیجیتال است که ارزش بیت کوین را نسبت به سایر ارزهای رمزنگاری شده نشان می‌دهد و به سرمایه گذاران و معامله گران کمک می‌کند تا تصمیمات سرمایه گذاری بهتری بگیرند.

در واقع شاخص دامیننس BITC با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال به دست می‌آید:



 برای مثال اگر فرض کنیم که ارزش بازار بیت کوین 65 میلیون دلار و کل ارزش بازار سایر ارزهای دیجیتال 100 میلیون دلار است. در این حالت، با استفاده از این فرمول، دامیننس بیت کوین 65٪ است.

برخی از معامله گران از گونه‌ای به نام شاخص دامیننس واقعی بیت کوین استفاده می‌کنند که تنها کوین‌هایی را در نظر می‌گیرد که بر مکانیزم اجماع اثبات کار متکی هستند. شاخص دامیننس واقعی بیت کوین با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر ارزش بازار سقف بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال PoW محاسبه می‌شود:


 

فاکتورهای مهم دامیننس بیت کوین

تغییر روندها

با توجه به عدم رقابت سایر ارزهای دیجیتال، شاخص دامیننس بیت کوین به اوج خود یعنی 95 درصد در سال 2017 رسید. در اوایل سال 2018، به دلیل رونق ICO و افزایش محبوبیت سایر بلاک چین‌ها مانند اتریوم و سولانا، دامیننس بیت‌کوین به پایین‌ترین حد خود یعنی 37.64 درصد کاهش یافت. در سال 2019، زمانی که اتریوم دچار سقوط قیمت 87 درصدی شد، دامیننس BTC به حدود 71 درصد افزایش یافت. در طول سال‌ها، با رشد آلت‌کوین‌ها، BTC بخش قابل توجهی از سهم بازار خود را از دست داده است. و این به این دلیل است که زنجیره‌هایی مانند اتریوم دارای قراردادهای هوشمند قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توانند میزبان برنامه‌های غیرمتمرکز باشند.
معمولاً هنگامی که شاخص دامیننس افزایش می‌یابد، به این معنی است که مردم در مقایسه با آلت کوین‌ها بیشتر روی بیت کوین سرمایه گذاری می‌کنند. و این به دو معناست: یا بیت کوین سریع‌تر از آلت کوین‌ها در حال افزایش است یا با سرعت پایین‌تری سقوط می‌کند.
با توجه به جدول زیر می توانید به خوبی این مفهوم را درک نمایید و یک استراتژی سرمایه گذاری تعیین کنید.

تشخیص دامیننس

بازار گاوی یا خرسی

قیمت آلت کوین‌ها با سرعت بالاتری صعود می‌کنند و سخت‌تر حالت نزولی به خود می‌گیرند. در بازار صعودی، محبوبیت آلتکوین‌ها افزایش می‌یابد. این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران از دارایی‌های بیت‌کوین خریداری‌شده در دوره نزولی قبلی سود ببرند و آن‌ها را به آلت‌کوین‌ها، پروژه‌های NFT و دارایی‌های پرخطرتر به امید مشاهده بازدهی بزرگ هدایت کنند که این شاخص دامیننس BTC را مختل می کند. از سوی دیگر، در بازارهای نزولی BTC معمولاً افزایش می‌یابد زیرا سرمایه گذاران به دنبال کاهش ریسک هستند. اکثر سرمایه گذاران از نگهداری آلت کوین‌های ناپایدار صرف نظر می‌کنند و به سمت دارایی‌های نسبتاً کم نوسان مانند بیت کوین حرکت می‌کنند.

ramping از طریق استیبل کوین

استیبل کوین‌ها، ارزهای رمزپایه‌ای هستند که ارزش آن‌ها به دارایی باثباتی مانند دلار آمریکا مرتبط است و فشار طولانی مدتی بر دامیننس بیت کوین وارد کرده است. به ویژه، در طول یک بازار نزولی یا دوره‌های نوسان، استیبل کوین‌ها اغلب برای محافظت از پول نقد سرمایه گذاران کریپتو استفاده می‌شوند. استیبل کوین‌ها برای سرمایه‌گذاران ریسک گریز که به دنبال نگهداری پول خود در جایی که شرایط بازار در حال نوسان است، عالی هستند. رمپینگ به سرمایه‌گذاران بومی رمزارزها اجازه می‌دهد بدون نیاز به خروج و پرداخت مالیات‌های کلان بر روی سودهای واقعی، در فضای کریپتو بمانند.
استیبل کوین‌ها در حال حاضر ارزش بازاری تقریباً 150 میلیارد دلاری دارند. تتر، بزرگترین استیبل کوین، دارای ارزش بازاری حدود 66 میلیارد دلار است که از 4.1 میلیارد دلار از ابتدای سال 2020 افزایش یافته است. ارزش بازار دومین استیبل کوین یعنی USD Coin، پنجاه و چهار میلیارد دلار است. در نتیجه افزایش شدید استیبل کوین‌ها، سهم کل ارزش گذاری بازار کریپتو منتسب به بیت کوین کاهش یافته است. با این حال، با سقوط اخیر USTC، این روند به خوبی می‌تواند معکوس شده و شاخص دامیننس بیت کوین افزایش یابد.

سکه ها و پروژه های جدید

در حال حاضر حدود 18000 ارز دیجیتال در گردش هستند. مجموعه‌های NFT مانند VeeFriends، CryptoPunks و Bored Ape Yacht Club نیز به‌ عنوان دارایی‌های ارز دیجیتال جایگزین ظاهر شده‌اند که با توجه به اینکه بیشتر NFT‌ها روی این بلاک‌چین‌ها هستند، برای آلت‌کوین‌ها شرایط مطلوبی می‌باشد.
با ظهور ارزهای دیجیتال جدید و افزایش محبوبیت NFT، دامیننس BTC روند نزولی پیدا می‌کند زیرا سرمایه گذاران به دنبال تنوع بخشیدن به پرتفوی خود هستند.

چگونه از دامیننس بیت کوین برای خرید و فروش ارزدیجیتال استفاده کنیم؟

دامیننس بیت کوین معیاری است که درصد کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال را که توسط بیت کوین نشان داده می‌شود، اندازه گیری می‌کند. شاخص بیت کوین می‌تواند یک معیار مفید برای ارزیابی سلامت کل بازار ارزهای دیجیتال باشد. در ادامه چند روش برای استفاده از دامیننس وجود دارد.

  • ریسک را مدیریت کنید؛

سرمایه گذاران می‌توانند از دامیننس BTC برای کمک به مدیریت ریسک کلی خود در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنند. به عنوان مثال، اگر ارزش بیت کوین در حال کاهش باشد اما شاخص دامیننس در حال افزایش باشد، این نشانه بازار نزولی بالقوه آلت کوین‌ها است. در این صورت، سرمایه‌گذارانی که روی آلت‌کوین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، ممکن است برخی از موقعیت‌های سرمایه گذاری خود را بفروشند و به خرید بیت‌کوین اقدام کنند. سرمایه گذاران می‌توانند از این شاخص رفتار کلی بازار را بسنجند و در مورد چگونگی تنوع بخشیدن به سبد ارزهای دیجیتال خود تصمیم بگیرند.

  • خرید آلت کوین‌ها را افزایش دهید؛

شاخص دامیننس بیت کوین به معامله گران کمک می‌کند تا بفهمند کدام ارزهای دیجیتال بیشترین پتانسیل را برای خرید و سرمایه گذاری دارند. هنگامیکه سرمایه گذاری روی آلت کوین‌ها افزایش می‌یابد، ارزش بازار بیت کوین کاهش یافته و دامیننس BTC شروع به کاهش می‌کند. رصد بازار در این دوره به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا پروژه های جدید برای سرمایه گذاری را شناسایی کنند.

استفاده از دامیننس بیت کوین برای شناسایی فصل آلتکوین

 با افزایش تعداد آلتکوین‌ها در بازار، تعجب آور نیست که دامیننس BTC در حال کاهش است. در سال‌های اخیر، برخی از آلت‌کوین‌ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند که این موضوع منجر شده تا ارزش کل بازار همه آلت‌کوین‌ها برای مدت کوتاهی از بیت‌کوین پیشی بگیرد. دوره‌هایی که به طور پیوسته آلت‌کوین‌ها از بیت‌کوین عملکردی بهتری دارند، به‌عنوان «فصل آلت‌کوین» شناخته می‌شوند. بر اساس اصول روش Wyckoff، جابه جایی وجوه از بیت کوین به آلت کوین چرخه‌ای است. از آنجایی که آلتکوین‌ها در طول فصل آلتکوین عملکرد بهتری دارند، بیت کوین ممکن است شاهد تضعیف دامیننس خود در این مرحله از چرخه بازار باشد. بنابراین، افرادی که هم بیت کوین و هم آلت‌کوین را معامله می‌کنند، ممکن است بر دامیننس بیت کوین نظارت داشته باشند تا پرتفوی خود را مطابق با آن تنظیم کنند.

 

معرفی ارزان ترین شبکه انتقال ارزدیجیتال

بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و هزاران ارز دیجیتال دیگر برای جابجایی به شبکه‌های انتقال نیاز دارند. شبکه‌های مختلفی برای انتقال ارزهای دیجیتال وجود دارند و کاربران برای انتقال کوین یا توکن‌های مختلف در یک بلاک چین، می‌بایست شبکه مرتبط با ارز دیجیتال مورد نظر را انتخاب کنند. زمانی که صحبت از انتقال ارزهای دیجیتال در شبکه‌های بلاک چین می‌شود، موضوعی به نام کارمزد تراکنش‌ها مطرح می‌شود. کارمزد تراکنش‌ها بسته به فعالیت شبکه می‌تواند کم یا زیاد باشد. در این مقاله قصد داریم به معرفی ارزان ترین شبکه انتقال ارز دیجیتال نیز بپردازیم.

شبکه انتقال ارز دیجیتال چیست؟

ارزان ترین شبکه انتقال ارزدیجیتال

تمامی ارزهای دیجیتال بر روی بستری بلاکچینی فعالیت می‌کنند که آدرس و محل فعالیت آن‌ها بر روی آن وجود دارند. این بستر بلاکچینی، شبکه‌ی آن ارز دیجیتال نامیده می‌شود. برخی از ارزهای دیجیتال، بلاک چین و شبکه‌ی اختصاصی خود را داشته و برخی دیگر بر روی شبکه‌های بلاک چینی دیگر رمزارزها فعالیت می ‌کنند. شناخت و آشنایی شبکه‌ انتقال ارز دیجیتال برای افرادی که دارایی‌ های دیجیتال را انتقال می‌ دهند، بسیار مهم است. به این ترتیب نیاز است تا با مفاهیمی که در این شبکه رایج هستند بیشتر آشنا شویم.
کوین ‌ها و توکن‌ ها، دو مفهوم اساسی در شبکه انتقال ارزهای دیجیتال هستند. کوین به ارز دیجیتالی گفته می ‌شود که مستقل است و الگوریتم، هدف و شبکۀ مخصوص به خود را دارد. برای نمونه می ‌توان به بیت کوین، لایت‌کوین، اتریوم، ریپل و... اشاره کرد. بر خلاف کوین ‌ها، توکن‌ ها مستقل نیستند و بر روی شبکه‌ی اختصاصی کوین‌ ها ایجاد شده و فعالیت می‌ کنند. برای نمونه می‌توان به توکن‌های چین ‌لینک، تتا (THETA) و... اشاره کرد که بر روی شبکه اختصاصی اتریوم ایجاد شده‌اند.
آشنایی با شبکه‌ های انتقال ارز دیجیتال زمانی مهم و کاربردی است که کاربری در صرافی‌ یا میان کیف پول‌ ها قصد انتقال رمزارزهای خود را داشته باشد. در انتقال رمزارزها امکان انتقال یک توکن از شبکه A به B ممکن نیست و تنها می ‌توان ارزها را در شبکه A جا به جا کرد. به این معنا که  ارز دیجیتالی مانند بیت ‌کوین را نمی‌توان از مبدا ERC20 به مقصد BEP-2 منتقل کرد. در صورت انتقال یک ارز دیجیتال با مبدا و مقصد متفاوت، دارایی میان شبکه ‌ها گم شده و قابل برگشت نیز نمی‌باشد. البته در برخی موارد استثنا مانند استیبل کوین تتر، امکان انتقال یک توکن بر روی شبکه‌های مختلف وجود دارد. مفهوم مهم دیگری نیز وجود دارد که کارمز انتقال نام دارد. برای منتقل کردن هر ارز دیجیتال، شبکه که در واقع همان نودها و ماینرها هستند، در ازای این انتقال از کاربران کارمزد دریافت می‌کند. برای اینکه تراکنش انجام شده توسط کاربر در شبکه ثبت شود، به تایید یک یا چند ماینر نیاز است که کارمزد در ازای این تایید دریافت میشود. هر چه تعداد ماینرهایی که یک تراکنش را تایید می‌کنند بیشتر باشد، تراکنش ایمن‌ تر و مبلغ کارمزد دریافتی نیز بیشتر خواهد بود. بلاک چین یک فناوری غیرمتمرکز است که سرور مرکزی نداشته و تراکنش‌ های انجام گرفته در بستر آن توسط نود ها یا همان کاربران و سیستم های ماینینگ، تأیید می‌شوند که برای این امر مستلزم دریافت کارمزد است. مقدار کارمزد دریافتی در هر شبکه متفاوت از یکدیگر است. به همین علت، شناخت شبکه‌هایی با کارمزد پایین نکته مهمی است. در ادامه این مطلب از تتر ایران به معرفی شبکه‌‌های انتقال ارز دیجیتال و کارمزد هر یک پرداخته می‌شود.

تفاوت شبکه های انتقال ارز دیجیتال در کارمزدشان

کارمزد انتقال ارزهای دیجیتال در شبکه‌ ها به کارمزدی گفته می‌ شود که هنگام انتقال یک توکن از یک حساب به حساب دیگر از کاربران دریافت می‌شود. برای عبور و ثبت تراکنش در بلاک چین، کارمزد تراکنش مشخصی اخذ می‌شود که در شبکه‌ های مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد.  شبکه‌ های ارزهای دیجیتال به دو دلیل مهم از کارمزد انتقال استفاده می‌کنند. اول از همه این که دریافت کارمزد باعث کاهش میزان اسپم در شبکه می‌ شود. ثانیاً، کارمزد تراکنش‌ ها به عنوان انگیزه‌ای برای کاربران عمل می کند که به تأیید و اعتبار بخشیدن به تراکنش ها کمک می کند. هدف اصلی از کارمزد تراکنش‌ های رمزنگاری این است که اطمینان حاصل شود که تراکنش اعتبار دارد و شبکه مربوطه برای اجرا و توسعه تراکنش‌ها را امن نگه دارد. ارز دیجیتال بیت کوین، رایج ترین رمزارزی است که کاربران آن را به عنوان دارایی انتخاب می کنند. کاربران ممکن است قصد داشته باشند بیت کوین خود را به یک کیف پول ایمن منتقل کنند. برای این منظور می‌توان از شبکه های انتقال بیت کوین (BTC)، BEP2، BEP20 و ERC20 استفاده کرد. اگرچه شبکه اصلی بیت‌ کوین به‌ عنوان اولین شبکه بلاک چین، استانداردی را برای کارمزد تراکنش‌ها تعیین کرده است که در آن ارسال بیت کوین با کارمزد صفر نیز امکان پذیر است، اما ماینرها به احتمال زیاد چنین تراکنش‌هایی را نادیده گرفته و آن‌ها را اعتبارسنجی نمی‌ کنند. بنابراین می توان از شبکه انتقال BEP2 با کارمزد ۰.۰۰۰۰۰۲۸ دلار، معادل ۰.۰۹۲۴ تومان به عنوان ارزان‌ترین شبکه انتقال ارز دیجیتال بین کوین استفاده کرد. در ادامه دو شبکه انتقال ارز دیجیتالی که دارای کمترین میزان کارمزد هستند، معرفی می‌شوند.

BEP20

شبکه انتقال ارزدیجیتال چیست

BEP20 شبکه انتقالی است که توسط BSC استفاده می ‌شود و برای سازگاری با استاندارد BEP2 و ERC20 اتریوم طراحی شده است. BEP20 و BSC فرصت‌ هایی را برای کاربران فراهم کردند تا به تعداد زیاد و به سرعت در حال رشد DApp ها دسترسی داشته باشند. مشابه BEP2، تراکنش با توکن‌های BEP20 نیز به سکه‌های BNB برای پرداخت هزینه Gas نیاز دارد. شبکه BEP20، استاندارد توکنی است که جهت ایجاد توکن در BSC به کار برده می‌شود. BNB نیز همانند اتریوم که کارمزد گس دارد، برای انتقال توکن‌ ها در شبکه BEP20 به عنوان کارمزد پرداخت می‌شود. کارمزد انتقال BEP20 به دلیل شیوه اعتبار سنجی شبکه بایننس در مقایسه با دو شبکه ERC20 و BEP2 بسیار کمتر است  و این شبکه را می ‌توان ارزان ترین شبکه انتقال ارزهای دیجیتال معرفی کرد. کارمزد انتقال در شبکه BEP20 احتمالاً بیش از چند سنت نخواهد بود. به طور دقیق‌تر، مبلغ دقیق کارمزد انتقال ارز دیجیتال در شبکه در زمان انتشار این مقاله BEP20،0.6$، معادل حدودا 20 هزار تومان است.

شبکه انتقال TRC20

تفاوت شبکه های انتقال ارزدیجیتال

شبکه ترون با عنوان اختصاری TRC20، شبکه ای با سرعت بالا و کارمزد بسیار پایین است. کارمزد انتقال رمزارزها در شبکه TRC20، بسیار ارزان و اقتصادی است. این شبکه بر بستر بلاکچین اختصاصی رمز ارز TRON ایجاد شده و فعالیت می‌کند. مبلغ کارمزدی که برای انتقال ارز دیجیتال باید در شبکه TRC20 پرداخت شود،1$ است. کارمزد های پرداختی در این شبکه در قیاس با شبکه ERC20، بسیار کم‌ تر است. برای مثال، قیمت ارز دیجیتال تتر در زمان انتشار این مقاله، ۳6 هزار تومان است. در صورتی که ۲۰ تتر را با استفاده از شبکه TRC20 انتقال دهیم، تنها 1 تتر به عنوان کارمزد پرداخته می‌شود. این در حالی است که اگر ۲۰  تتر را از طریق شبکه ERC20 انتقال دهیم، می‌بایست حدودا ۱۵ تتر به عنوان کارمزد پرداخت کنیم. موضوع بیان شده را می ‌توان دلیلی برای حائز اهمیت بودن انتخاب شبکه مناسب و ارزان برای انتقال ارزهای دیجیتال به حساب آورد. TRC20 ارزان ترین شبکه انتقال تتر، که یکی از اولین استیبل کوین‌ ها و ارزهای رمزنگاری شده‌ ای است که ارزش بازار خود را به یک ارز فیات متصل کرد، می‌باشد. برای محاسبه ارزهای دیگر بر روی شبکه‌های انتقال دیگر، می‌توان قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال را از طریق صرافی‌ های ارز دیجیتال و یا سایت‌های مربوطه بررسی کرد